بالفيديو – أكرم حسني يكشف تفاصيل أزمة أغنية “للي”… وردّ محمد منير عليه

0

حلّ الفنان أكرم حسني ضيفاً على برنامج “كلمة أخيرة” الذي تقدّمه الإعلامية لميس الحديدي على قناة ONE، حيث تحدث عن أزمة أغنية “للي”، التي غنّاها الفنان الكبير محمد منير وحذفها “يوتيوب” بعد اتهام أحد الملحنين لأكرم حسني بسرقة اللحن.

وكشف حسني خلال البرنامج عن تعليق الفنان محمد منير على حذف إدارة موقع الفيديوهات “يوتيوب” للكليب، بعد تحقيق الأغنية نجاحاً كبيراً.

وقال أكرم: “منير قالي اللي بيتخانق مش فاضي عشان يشتغل والنهاردة قالي دول أعداء نجاح بعد ما الأغنية اتشالت وماتركزش، وبالفعل هو مانزعجكش لأنه تاريخ كبير وياما قابل من مشاكل”. وأضاف: “لما اتحذفت الأغنية، تواصلت مع المطرب المدعي عشان أنا مش بتاع مشاكل وقولتله تعالى نحلّها بالود، ولما قولتله تعالى نحتكم بخبراء موسيقيين وقانونيين رفض، وقاللي دي أغنيتي وأنا متمسك بحقي مش هسيبه، فقلت هتخذ إجراءات قانونية رادعة. لأني بشتغل بقالي 18 سنة وبنيت نفسي بشخصية مذيع لممثل لكاتب وشاعر، فيه ناس بتستكتر النجاح ده، وأنا متعاطف مع النوعية دي يحاولوا يعملوا دوشة على أي نجاح”.

وتابع قائلاً: “منزعج من اللي بيحصل، وأنا بشتغل من 2004 وأكيد اتعرضت لمشاكل كتير، ولكن لما تيجي لسمعة أخلاقية فكان لازم أطلع وأرد عشان حق الجمهور، ولما يبقى فيه مشكلة بيبقى الجمهور من حقه والكينغ وأولادي الحق فين؟، لأن الموضوع ده بيمس الأخلاق، وأنا ابن مؤسسة عسكرية ومتربي على حماية الحقوق مش سرقتها، وكمان الكينغ له حق يعرف الحقيقة فين… فوجئت بحذف الكليب إمبارح، لأن فيه مطرب طلع وقال إني سارق لحنه، وأنا معايا ما يثبت بطلان حديثه”.

وأردف أكرم حسني موضحاً: “لو كتبت خير وبركة ولو مكتبتوش مش غلط، ومودي الإمام كتب على أغاني فيلم “سمع هوس” إنها ألحانه وهي مقتبسة من فلكلور”.

أما عن أسباب عدم إشارة أكرم حسني إلى أن اللحن يعود إلى فلكلور شعبي، فأوضح قائلاً إنه قانوناً غير ملزم بكتابة اقتباسه اللحن من فلكلور لأنه حق للجميع، كما أنه لا ينفي اقتباسه اللحن من فلكلور شعبي.



اقرأ المقال من المصدر

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق